Tłuszcz i cholesterol – co powinieneś wiedzieć

Tłuszcz i cholesterol

Jeśli chodzi o tłuszcz w diecie, najważniejszy jest rodzaj spożywanego tłuszczu. W przeciwieństwie do wcześniejszych zaleceń dietetycznych promujących dietę niskotłuszczową, nowsze badania pokazują, że zdrowe tłuszcze są niezbędne i korzystne dla zdrowia.

Kiedy producenci żywności redukują tłuszcz, często zastępują go węglowodanami z cukru, rafinowanych ziaren lub innych skrobi. Nasze ciała bardzo szybko trawią te rafinowane węglowodany i skrobie, wpływającna poziom cukru we krwi i poziom insuliny, co może prowadzić do zwiększenia masy ciała i chorób.
Wyniki badań przeprowadzonych przez badanie kontrolne pracowników Służby Zdrowia pokazują, że nie ma związku pomiędzy ogólnym odsetkiem kalorii pochodzących od tłuszczu a jakimkolwiek ważnym wynikiem zdrowotnym, w tym z rakiem, chorobami serca i przyrostem masy ciała.

Zamiast przyjmować dietę niskotłuszczową, ważniejsze jest skupienie się na spożywaniu korzystnych „dobrych” tłuszczów i unikaniu szkodliwych „złych” tłuszczów. Tłuszcz jest ważną częścią zdrowej diety. Wybieraj produkty zawierające „dobre” nienasycone tłuszcze, ograniczaj pokarmy bogate w tłuszcze nasycone i unikaj „złego” tłuszczu trans.

Rodzaje tłuszczów:

„Dobre” nienasycone tłuszcze – tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone – mniejsze zagrożenie chorobą. Pokarmy bogate w dobre tłuszcze obejmują oleje roślinne (takie jak oliwa, rzepak, słonecznik, soja i kukurydza), orzechy, nasiona i ryby.

„Złe” tłuszcze – tłuszcze trans – zwiększają ryzyko zachorowania nawet w małych ilościach. Żywność zawierająca tłuszcze trans to przede wszystkim przetworzona żywność wytworzona z tłuszczów trans z częściowo uwodornionego oleju. Na szczęście tłuszcze trans zostały wyeliminowane z wielu z tych produktów.

Tłuszcze nasycone, chociaż nie tak szkodliwe jak tłuszcze trans, w porównaniu z tłuszczami nienasyconymi mają negatywny wpływ na zdrowie i są najlepiej spożyte z umiarem. Pokarmy zawierające duże ilości tłuszczów nasyconych obejmują czerwone mięso, masło, ser i lody.